Klagenemnda vil gjelde alle former for tvist mellom forbruker og håndverker, slik som dårlig utført håndverksarbeid, fortolkning av avtaler og uenighet om pris og tidsbruk. Klageordningen gjelder imidlertid kun for håndverkertjenester som er levert av bedrifter som er medlem i en av de bransjeforeningene som er tilsluttet ordningen.

Effektiv klagemulighet
Den nye håndverkernemnda vil tilby hurtigere og bedre tvisteløsning enn hos Forbrukerrådet og Forbrukerutvalget, hvor klagesaksbehandlingen i dag er på mellom seks og 12 måneder. I nemnda skal klagen behandles innen tre måneder etter at den er mottatt.

murer 2.jpg

Følgende bransjeforeninger er tilknyttet klagenemnda:

• Norske Murmestres Landsforening
• Byggmesterforbundet
• Boligprodusentenes Forening
• Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
• Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund
• Norske Anleggsgartnere
• NELFO – foreningen for el- og it-bedriftene
• Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS
• VBL – Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund

Målet er at ordningen skal få frem skillet mellom de uorganiserte og de organiserte bedriftene, hvorav sistnevnte nå kan garantere en god og effektiv klagesaksbehandling.

Klagenemnda for håndverkertjenester på fast eiendom er kommet til som et samarbeid mellom Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner i NHO.